Statut Izby Wytrzeźwień w Zabrzu

Załącznik do Uchwały
Rady Miejskiej Nr XL/522/09
z dnia 22.06.2009 r.

  1. Postanowienia ogólne
  2. § 1

    Izba Wytrzeźwień w Zabrzu, zwana dalej Izbą działa na podstawie:
    1. Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 70 poz. 473 z późn. zm.).
    2. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004 r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 20 poz. 192 z późn. zm.).
    3. Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm).
    4. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.).
    5. Niniejszego statutu.

    § 2

    1. Siedzibą Izby jest miasto Zabrze.
    2. Izba jest jednostką organizacyjną Miasta Zabrze, działającą w formie jednostki budżetowej.

    § 3

    Obszar działania Izby obejmuje Miasto Zabrze oraz inne gminy ustalone w trybie porozumień lub umów.

    § 4

    1. Organem założycielskim Izby jest Rada Miejska w Zabrzu.
    2. Nadzór nad Izbą sprawuje Prezydent Miasta.

     

  3. Cele i zadania Izby
  4. § 5

    Celem działania Izby jest realizacja zadań z zakresu porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz Gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.

    § 6

    Do zadań Izby należą w szczególności:
    1. Opieka nad osobami w stanie nietrzeźwości.
    2. Zapewnienie osobom zatrzymanym do wytrzeźwienia odpowiednich warunków pozwalających bez uszczerbku dla ich zdrowia powrotu do normalnego stanu psychicznego i fizycznego.
    3. Udzielanie osobom nietrzeźwym świadczeń sanitarno-higienicznych a w nagłych przypadkach pierwszej pomocy.
    4. Informowanie osób opuszczających Izbę o szkodliwości nadużywania alkoholu.
    5. Motywowanie osób uzależnionych od alkoholu do poddania się leczeniu odwykowemu.
    6. Uczestniczenie w akcjach promujących trzeźwy styl życia.

    § 7

    w celu wykonania swoich zadań Izba współpracuje z:
    1. Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
    2. SP ZOZ Ośrodkiem Profilaktyki i Leczenia Uzależnień
    3. Policją
    4. Strażą Miejską
    5. Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie
    6. Innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi, jego skutkom, demoralizacji i przestępczości nieletnich.

     

  5. Zarządzanie i organizacja wewnętrzna
  6. § 8

    1. Izbą kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor Izby.
    2. Z Dyrektorem Izby stosunek pracy nawiązuje i rozwiązuje Prezydent Miasta Zabrze.
    3. Dyrektor Izby w szczególności:
      1. zarządza Izbą, kieruje jej działalnością oraz ustala jej organizację wewnętrzną,
      2. sprawuje nadzór nad majątkiem Izby,
      3. tworzy warunki do realizacji zadań statutowych poprzez właściwe gospodarowanie środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
      4. zatrudnia pracowników Izby wykonując uprawnienia pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy
    4. Dyrektor, działając zgodnie z przepisami prawa i pełnomocnictwami udzielonymi mu przez Prezydenta Miasta, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie pełną odpowiedzialność.
    5. Dyrektor kieruje jednostką przy pomocy głównego księgowego.
    6. Szczegółową organizację Izby określa schemat organizacyjny i Regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Izby.
    7. Izba jest czynna całą dobę.

     

  7. Postanowienia końcowe
  8. § 9

    Zmiany niniejszego statutu dokonuje się w trybie i na zasadach obowiązujących przy jego nadaniu.

    Przewodniczący Rady Miejskiej w Zabrzu
    mgr Adam Moś

Izba Wytrzeźwień w Zabrzu © styczeń 2009 [XHTML 1.0] [CSS]