Statut Izby Wytrzeźwień w Zabrzu
Załącznik do Uchwały
Rady Miejskiej Nr XL/522/09
z dnia 22.06.2009 r.
- Postanowienia ogólne
§ 1
Izba Wytrzeźwień w Zabrzu, zwana dalej Izbą działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 70 poz. 473 z późn. zm.).
- Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004 r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 20 poz. 192 z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm).
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.).
- Niniejszego statutu.
§ 2
- Siedzibą Izby jest miasto Zabrze.
- Izba jest jednostką organizacyjną Miasta Zabrze, działającą w formie jednostki budżetowej.
§ 3
Obszar działania Izby obejmuje Miasto Zabrze oraz inne gminy ustalone w trybie porozumień lub umów.
§ 4
- Organem założycielskim Izby jest Rada Miejska w Zabrzu.
- Nadzór nad Izbą sprawuje Prezydent Miasta.
- Cele i zadania Izby
§ 5
Celem działania Izby jest realizacja zadań z zakresu porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz Gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.
§ 6
Do zadań Izby należą w szczególności:
- Opieka nad osobami w stanie nietrzeźwości.
- Zapewnienie osobom zatrzymanym do wytrzeźwienia odpowiednich warunków pozwalających bez uszczerbku dla ich zdrowia powrotu do normalnego stanu psychicznego i fizycznego.
- Udzielanie osobom nietrzeźwym świadczeń sanitarno-higienicznych a w nagłych przypadkach pierwszej pomocy.
- Informowanie osób opuszczających Izbę o szkodliwości nadużywania alkoholu.
- Motywowanie osób uzależnionych od alkoholu do poddania się leczeniu odwykowemu.
- Uczestniczenie w akcjach promujących trzeźwy styl życia.
§ 7
w celu wykonania swoich zadań Izba współpracuje z:
- Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- SP ZOZ Ośrodkiem Profilaktyki i Leczenia Uzależnień
- Policją
- Strażą Miejską
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie
- Innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi, jego skutkom, demoralizacji i przestępczości nieletnich.
- Zarządzanie i organizacja wewnętrzna
§ 8
- Izbą kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor Izby.
- Z Dyrektorem Izby stosunek pracy nawiązuje i rozwiązuje Prezydent Miasta Zabrze.
- Dyrektor Izby w szczególności:
- zarządza Izbą, kieruje jej działalnością oraz ustala jej organizację wewnętrzną,
- sprawuje nadzór nad majątkiem Izby,
- tworzy warunki do realizacji zadań statutowych poprzez właściwe gospodarowanie środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- zatrudnia pracowników Izby wykonując uprawnienia pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy
- Dyrektor, działając zgodnie z przepisami prawa i pełnomocnictwami udzielonymi mu przez Prezydenta Miasta, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie pełną odpowiedzialność.
- Dyrektor kieruje jednostką przy pomocy głównego księgowego.
- Szczegółową organizację Izby określa schemat organizacyjny i Regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Izby.
- Izba jest czynna całą dobę.
- Postanowienia końcowe
§ 9
Zmiany niniejszego statutu dokonuje się w trybie i na zasadach obowiązujących przy jego nadaniu.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Zabrzu
mgr Adam Moś